NILAI-NILAI KEARIFAN LOKAL LUWU DALAM PENDIDIKAN ANTI KORUPSI DI MADRASAH ALIYAH NEGERI PALOPO

Authors

  • Muhaemin Muhaemin IAIN Palopo
  • Muhadir Azis Institut Agama Islam Negeri Palopo

DOI:

https://doi.org/10.31969/alq.v25i2.721

Keywords:

Local Wisdom Values, Anti Corruption Education, Madrasah Aliyah

Abstract

This research aims to examine the form of Luwu's local value-relevance in anti-corruption education, madrasa efforts in instilling Luwu's local wisdom values in anti-corruption education, teacher's strategy in instilling Luwu's local wisdom values in Anti-corruption education in State Madrasah Aliyah Palopo using descriptive qualitative methods. Data sources used primary data from principals, vice principals and teachers of moral akidah, Al-Qur'an hadith, and PKn as well as students through interviews, while secondary data from school documents. The instrument is the researcher himself who collects and selects informants as sources of data, analyzes data, and manages data. Supporting instruments for observation sheets, interview sheets, cameras, recorders, and stationery. The results of the study show that, the relevance of local wisdom in anti-corruption education in the assessment of educational values with the creation of a religious atmosphere in the madrasa environment.

References

Alang, M. Sattu, ANAK SHALEH ( Telaah Pergumulan Nilai-nilai Sosio Kultural dan Keyakinan Islam pada Pesantren Modern Datok Sulaiman Palopo Sulawesi Selatan), Yogyakarta: Desertasi UIN Sunan Kalijaga, 2000.

Dewantara, Ki Hajar, Pendidikan, Yogyakarta: Majelis Luhur Persatuan Tamansiswa, 1977.

Hakim, L. ‘Model Integrasi Pendidikan Anti Korupsi dalam Kurikulum Pendidikan Islam’, Taklim, (2012). 10(2), pp. 141–156. Available at: http://jurnal.upi.edu/file/04_Model_Integrasi_Pendidikan_Anti_Korupsi-Lukman_Hakim.pdf (31 Juli 2018).

Hamzah, Andi. Pemberantasan Korupsi Ditinjau dari Hukum Pidana. Jakarta: Penerbit Pusat Hukum Pidana Universitas Trisakti, 2002.

Istiawati, Pendidikan Karakter Berbasis Nilai-Nilai Kearifan Lokal Adat Ammatoa dalam Menumbuhkan Karakter Konservasi, Jurnal CENDIKIA,Vol.10.1. 2016,http://cendekia.pusatbahasa.or.id/index.php/cendekia/article/viewFile/78/84.( 24 April 2018).

Ludjito, Ahmad, “Filsafat Nilai dalam Islam†dalam M. Chabib Thoha, dkk, Reformulasi Filsafat Pendidikan Islam, Yogyakarta : Pustaka Pelajar, 1996.

Maheka, Arya,Mengenali dan Memberantas Korupsi. Jakarta: KPK Qodir dkk,. Undang-Undang Sistem Pendidikan Nasional, Yogjakarta:Media Wacana Press. 2006.

Mardia, Kontekstualisasi Nilai-nilai Pendidikan Spiritual terhadap Penguatan Budaya AssiddiAng Masyarakat Bugis Kampung Guru Pinrang, Jurnal vol. 11, no. 2, 2016. http://journal. stainkudus. ac.id/ index.php/ Edukasia/ article/view/1725( 5 Juni 2018)

Mukodi dan Afid Burhanuddin. Pendidikan Anti Korupsi: Rekonstruksi Interpretatif dan Aplikatif di Sekolah.Yogyakarta: Aura Pustaka. 2014.

Nurdin,Muhammad Pendidikan Anti Korupsi: Strategi Internalisasi nilai-nilai Islami dalam Menumbuhkan Kesadaran Anti Korupsi di Sekolah, (Yogyakarta: Ar Ruzz Media, 2014

Suciptaningsih, Oktavia Adhi. Pendidikan Anti Korupsi Bagi Siswa Sekolah Dasar di Kecamatan Gunung Pati (Jurnal Universitas PGRI Semarang, Vol. 4. No. 2. 2014).

Pirol Abdul, “Mengakulah Sebagai Orang Luwu†PalopoPos, 23 Januari 2019.

Purnama H.L., Kerajaan Luwu menyimpan banyak Misteri, Makassar Arus Timur : 2014.

Rahim, A. Rahman.. Nilai-Nilai Utama Kebudayaan Bugis. Yogyakarta: Penerbit Ombak. 2011.

Rosadi, Dede, dkk. Model Internalisasi Nilai Anti Korupsi Melalui Pengajaran di Perguruan Tinggi: Studi Kasus Fakultas Pendidikan Agama Islam Universitas Singgaperbangsa Karawang, Jurnal Pendidikan Islam, Vol. 4, No. 2, Bogor: Kementerian Agama Karawang, 2015.

Sartini, Menggali Kearifan Lokal Nusantara Sebagai Kajian Filsafati. Jurnal Filsafat, Vol 14, No 2, 2004.https:// jurnal. ugm.ac.id/ wisdom/ article/view /33910.( 15 Agustus 2018)

StanislausSandarupa†Kearifan Lokal AntiKorupsi†Kompas 14 Mei 2011.https:// nasional.kompas.com/read/2011/05/14/03510628/Kearifan.Lokal.Antikorupsi. (28 Juli 2018).

Sumiarti. Pendidikan Anti Korupsi. Jurnaln INSANIA. STAINPurwokerto. Vol. 12, No. 2, 2007.

Suryani, Penanaman Nilai Anti Korupsi di Perguruan Tinggi Sebagai Upaya Preventif Pencegahan Korupsi, Jurnal Visi Komunikasi, Vol. 12, No. 2, Jakarta: Akademi Komunikasi, 2013.

Suyitno, ed..Korupsi Hukum dan Moralitas Agama, Mewacanakan Fiqih Anti Korupsi.Yogyakarta: Gama Media. 2006.

Taja, Nadri dan Helmi Aziz,“Mengintegrasikan Nilai-Nilai Anti Korupsi dalam Pembelajaran Pedidikan Agama Islam di Sekolah Menegah Atas†Jurnal Pendidikan Agama Islam, Vol. XIII, nomor. 1, Juni 2016, h. 40.

Thamrin, Rustika Komisi Pemberantasan Korupsi (KPK)& Direktorat Pendidikan dan Pelayanan Masyarakat,Jakarata: 2008.

Wibowo, Agus, Pendidikan Anti Korupsi di Sekolah, Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2013.

Yusuf, Muhammad. Pendidikan Karakter Berbasis Qur’ani dan Kearifan Lokal, Karsa, Vol. 22, No. 1, Makassar: UIN Alauddin, 2014.

Additional Files

Published

2019-12-05

Issue

Section

Articles